logotyp
Login

2024/2025

Technologická gramotnost

V lednu měli žáci 8. a 9.tříd přednášku o technologické gramotnosti, kde se dozvěděli o vývoji technologií posledních dvou set let (od motorů po umělou inteligenci) a o vizích pro další desetiletí.
Pokrok je totiž nezastavitelný, a i když byly spalovací motory před 150 lety technologickou novinkou, nyní se plánuje, že by se od roku 2035 automobily s tímto motorem neměly vyrábět.
Největší technologický pokrok však vnímáme v oblasti mobilního připojení (internet, telefon) a umělé inteligence.
Za posledních 30 let se rozšířil internet mezi běžnou populaci, dokonce máme „chytré domácnosti“. Ovšem tento pokrok nám také přináší rizika s bezpečností dat (např. hackeři prolomí heslo se 6 znaky okamžitě, ale heslo s 18 znaky (kombinace čísel, písmen a symbolů) je prolomitelné za tisíce let).
Před 30 lety raritní a v běžném životě funkčně téměř nepoužitelné mobilní telefony zlepšují svou výkonnost téměř exponenciálně a v roce 2020 mobilní síť 4G nahradila síť 5G (páté generace) a cca v roce 2030 je plánována 6G.
Skokově se vyvíjí také umělá inteligence (AI). Dříve se soudilo, že stroj nedokáže překonat člověka ve strategických hrách kvůli příliš velkému množství kombinací tahů (až k miliardám), ale okolo roku 1990 porazil počítač světového mistra v šachách a v roce 2016 v taktické asijské hře go. Dnes AI je přístupná i běžnému člověku, ale ještě nemáme dostatečně vytvořené mechanismy pro odhalování zásahů umělé inteligence ve fotografiích a videích (např. fotomontáže nebo „umělá“ prohlášení významných osobností).
Přednáškou nás provázel lektor Tadeáš Balda z ČVUT.

Technologická gramotnost Technologická gramotnost Technologická gramotnost

Pečení s Papájou

V lednu třídy 2.C, 3.C, 5.B absolvovaly výukový program s nutriční terapeutkou Papájou ve školní kuchyňce. Program se zaměřoval na získání znalostní z oblasti zdravé výživy a stravování. Paní lektorka nás učila nahrazovat obvyklé suroviny jejich zdravější alternativou. Nechyběla ani praktická část, ve které děti pekly cupcakes.

Mgr. Ježdík Ondřichová

Pečení s Papájou Pečení s Papájou Pečení s Papájou Pečení s Papájou Pečení s Papájou Pečení s Papájou Pečení s Papájou

Učíme se s Bazalkou

Učíme se s Bazalkou aneb Jak se cvičí asistenční pes

Dne 14.ledna jsme měli ve škole báječnou návštěvu: cvičitelku psů pro nevidomé z organizace Mathilda s jejím pejskem ve výcviku. Fenka se jmenovala Bazalka, byla úžasná a a na to, že jí bylo teprve 7 měsíců, už toho spoustu uměla.

Dozvěděli jsme se spoustu zajímavých informací např. že výcvik trvá 2 roky, pejsek musí zvládnout 36 povelů, musí vše zvládnout i v hlučném prostředí, plném lidí. Takže jsme se, my – velmi živí druháci, částečně podíleli na jeho výcviku.

Bazalku jsme trochu unavili, ale šla nám svou chutí se učit příkladem.


Za druhé třídy sepsala Mgr. J. Kalinová

asistenční pes Bazalka asistenční pes Bazalka asistenční pes Bazalka

ENERGETICKÁ GRAMOTNOST

V dnešní době bychom se bez elektřiny neobešli. Každý den ji využíváme k tomu, abychom si nabili telefon, zatopili doma nebo udělali večeři. Ale zamysleli jste se někdy nad tím, jak moc ji doopravdy používáme? Na naší základní škole genpor. Františka Peřiny se žáci 9. ročníku zúčastnili přednášky o energetické gramotnosti. My žáci jsme dostali ucelený pohled na celou problematiku energie. Připomněli jsme si naše zdroje energie v republice a jejich výkony. Dále nám byl představen jakýsi energetický koláč, který znázorňuje, kolik procent energie spotřebujeme v jednotlivých položkách života.
V současné době se vyrábějí i elektrické spotřebiče, které jsou efektivnější na spotřebu energie. Jejich správným využíváním, můžeme docílit snížení spotřeby v domácnosti. Díky tomu lze i ušetřit rodinné finance. Též nám byli představeny rady a tipy různých úspor, např. že optimální teplota pro spánek je 18℃ nebo kam správně umístit ledničku v bytě. Správným nastavením teploty v ledničce ušetříme také. Dozvěděli jsme se dokonce, jak správně prát prádlo – nižší teplota a naplnění pračky.
Celou přednáškou nás provázel lektor Jakub Pilař z fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Robert Ježek – Žák 9.B
Mgr. Helena Drahošová – učitelka fyziky

9.A 9.B 9.C 9.D

Koncert pro Pranithu

Před Vánoci jsme se opět setkali na charitativním koncertě žáků pro žáky, jehož výtěžek putuje na vzdělávání indické dívky Pranithy.

Koncert pro Pranithu Koncert pro Pranithu Koncert pro Pranithu Koncert pro Pranithu

Exkurze - Drážďany

Dne 3.12. 2024 třídy 9.A a 9. B odjely směr Drážďany, kde navštívily v rámci vzdělání muzeum hygieny. Tam jsme si obohatili své vědomosti v oblasti skladby lidského těla. Po tomto náročném vzdělávání jsme si prohlédli historickou část Drážďan a prošli si i známé trhy s vůní štoly. Moc rádi bychom poděkovali celému vedení školy, že nám tuto cestu do zahraničí dovolili a my jsme mohli nasát předvánoční atmosféru hlavního města spolkové republiky Sasko.

Drážďany Drážďany Drážďany

Spelling Bee na Peřině

Spelling Bee na Peřině

V prosinci 2024 si mohli žáci třetích až šestých tříd na vlastní kůži vyzkoušet světově známou soutěž Spelling Bee. Ta spočívá v hláskování anglických slov, která soutěžící slyší. Soutěžící musí vědět, jak slovo napsat, a zároveň perfektně znát názvy písmen anglické abecedy. Když se to správně zkombinuje a soutěžící řekne správně slovo po písmenkách, získává bod.

Do celoškolního kola se kvalifikovalo 36 žáků z 15 různých tříd obou našich pracovišť. Žáci poměřili síly se svými kamarády, ale i s dětmi, které jinak nepotkávají. Z napínavého souboje vzešli pak ti nejlepší za každý ročník – první místa obsadili Lili Nguyen ze 3.C, Jakub Andr ze 4.C, Natálie Roško z 5.A a Edith Clare Wojda z 5.B a v nejstarší kategorii letošního ročníku zvítězila Nela Kučerová ze 6.E.

Všichni účastníci si odnesli diplom a ti nejúspěšnější navíc i pohár z řepské speciálky Yper.

Děkujeme za skvělý zážitek, gratulujeme vítězům a těšíme se na příští ročník!

Mgr. Barbora Jakubcová & tým učitelů AJ


Užlabinská informatika

I letos jsme se zúčastnili soutěže Úžlabinská informatika, kterou pořádá SPŠE v Úžlabině v Praze 10.

Soutěžilo se v programovacím jazyku – SRATCH. Téma bylo zadáno na konci listopadu a žáci měli vytvořit program na téma VODA. Bylo vybráno 20 nejlepších prací. Mezi nimi byli i naši 2 žáci – Richard Diviš a Edvard Rachůnek.
Vybraní žáci pak prezentovali a obhajovali svojí práci před komisí.
Před závěrečným vyhodnocením si žáci v pracovně informatiky prověřili svoji zručnost v programování jízdy autíčka.
Pak následovalo závěrečné vyhodnocení. Byly uděleny ceny za první tři místa. Náš žák Richard Diviš se umístil na pěkném 3. místě. Dostal světelnou klávesnici a body k přijímajícímu řízení na tuto školu.

Moc děkujeme oběma žákům za účast a Ríšovi gratulujeme!

Úžlabinská informatika Úžlabinská informatika Úžlabinská informatika Úžlabinská informatika Úžlabinská informatika Úžlabinská informatika

Chile – země písku a ledu

Chile – země písku a ledu

Více než deset let se žáci naší školy každý rok těší na vzdělávací pořad věnovaný poznávání zemí, zvířat, rostlin a lidí, který připravuje Adam Lelek a jeho tým v rámci projektu Planeta Země 3000. Na podzim projekci viděly osmé a deváté ročníky v kině Světozor.

Letos byl program věnovaný Chile, kterým nás kromě komentátorů provázela i Pachamama, matka země. Společně jsme se podivovali nad tím, že je to země, která zasahuje všechny podnebné pásy, že je 3000km dlouhá , ale je jenom 250km široká. S Adamem jsme navštívili velehory, prošli jsme se po ledovci i po poušti. Viděli jsme ledovcového brouka dráčka patagonského, kterému nezamrzá krev, i lamy, které podle pověsti hlídají nás lidi, abychom neprováděli nepřístojnosti. V Santiagu de Chille jsme se svezli metrem, které je celé napájeno z obnovitelných zdrojů, a navštívili jsme i město Valparaíso, kde se jezdí divoký závod z kopce po schodech a již třikrát jej vyhrál český závodník Tomáš Slavík.

Nakonec jsme si zaletěli i na Velikonoční ostrovy, kde nám Adam připomněl, že to byl ing. Pavel, který pomáhal rozpohybovat slavné sochy moai.

I když Chile znamená v jazyce původních obyvatel „kde, končí země“, nás na konci pořadu začala nesmírně zajímat.

Z vyprávění žáků 9.D sestavila Mgr. L.Fulínová


Mikuláš

Tak i v letošním roce nastal v naší škole slet andělů a čertů z druhých tříd.
Společně jsme se naučili písničku a taneček, těžko říct, jestli tančili lépe čerti nebo andělé! Každopádně všichni museli být hodní, protože nás přišel pozdravit i Mikuláš se svým průvodem. Moc jsme si to užili a i učení v maskách nám šlo nějak lépe.
Mgr. J. Kalinová za třídy 2ABCD

Mikuláš v 2. tř. Mikuláš v 2. tř. Mikuláš v 2. tř. Mikuláš v 2. tř.

Exkurze do vězení a beseda s „člověkem zevnitř“

Během listopadu vyjeli žáci, kterým bylo více než 15 let a mají již občanský průkaz na exkurzi do věznice Nové sedlo, která je věznicí se třemi stupni ostrahy a se specializovaným oddělením pro terapii vězňů užívajících psychotropní látky.
„Když jsme vcházeli, byli jsme důkladně zkontrolováni a s sebou jsme si mohli vzít jenom kapesník.“ (Dominik, 15)
„Dozorci nám poskytovali všechny informace a byli velmi milí. Nižší sektory mi přišly docela v pořádku. Kromě samotek.“ (Vojta, 15)
„Viděli jsme to tam od těch nejhorších cel až po ty nejlepší. Měli jsme besedu s jedním vězněm, který nám říkal, jak se do vězení dostal a následně nám odpovídal na krátké otázky. Celá návštěva na mě působila dost depresivně.“ (Lukáš, 15)
„Určitě tam nechci skončit – už jenom kvůli nemocem nebo chování ostatních vězňů.“ (Alex, 15) „Svoboda je důležitější, než si myslíme.“ (Nela, 15)

Následně měli studenti besedu s Mallory, známou z filmu Heleny Třeštíkové, která jim vyprávěla o svém životě s drogami a ve věznicích:
„Dostalo mě, že brala drogy v takové množství.“ (Eliška, 15)
Je hrozné, jak říkala, že si musela před porodem píchnout, aby to zvládla.“ (Lída, 15)
„Že s tím sekla, když slyšela, že je znova těhotná.“ (Ruda, 15)
„Vězení není o mřížích…“ (Bára, 15)
„Připadá mi strašné, jak se s těmi vězni zachází potom, co odešli z vězení, jak je nikde nechtějí v práci, a tak jdou zase do vězení, protože neměli peníze a stali se z nich bezdomovci, kteří chodili do vězení, aby nezmrzli. „ (Aleš, 15)
„Vzala jsem si z toho, že nikdy v životě nechci spadnout do drog. (Lupi, 15)

beseda - vězení beseda - vězení

Okouzlen brouky a hady

Okouzlen brouky a hady

V pátek 22.11.2024 třída 2.D navštívila výstavu s názvem " Okouzlen brouky a hady " ve Sportovním centru Řepy. Děti zde měly možnost vidět a zblízka si prohlédnout zajímavá živá zvířata v teráriích (hady, želvy apod.), vitríny s vypreparovanými brouky a mohly shlédnout i záznam chirurgické operace mozku plazů.

Výstava byla nejen zajímavá, ale i poučná a všem dětem se moc líbila.

Mgr. L. Klufová

 


Koněpruské jeskyně 5.AD

Koněpruské jeskyně Koněpruské jeskyně Koněpruské jeskyně Koněpruské jeskyně Koněpruské jeskyně Koněpruské jeskyně Koněpruské jeskyně Koněpruské jeskyně Koněpruské jeskyně

Váleční veteráni a památka padlým

Dne 11. listopadu si Česká republika připomíná Den válečných veteránů, který je věnován těm, kteří sloužili ve válečných konfliktech a obětovali se pro vlast. Tento den je zároveň symbolem míru a vzpomínky na všechny padlé vojáky.

Žáci 3.C navštívili muzeum pana Františka Peřiny v naší škole. V muzeu se dozvěděli mnoho zajímavých informací o historii českých vojáků a významu válečných veteránů.

Děti se také zapojily do tvořivé činnosti a vyráběly vlčí máky, které symbolizují památku padlých vojáků. Tento květ je známý jako symbol Dne válečných veteránů, jelikož po první světové válce vyrostl na mnoha bojištích. Po dokončení svých výrobků žáci umístili vlčí máky k pomníku Františka Peřiny, čímž vzdali hold všem těm, kteří padli v boji za svobodu a mír.

Tato akce vede děti k uvědomění si důležitosti připomínání těchto historických okamžiků a respektu k těm, kteří nás chránili.


Mgr. Petra Ježdík Ondřichová

Den veteránů na škole Den veteránů na škole Den veteránů na škole

DEN VÁLEČNÝCH VETERÁNŮ

Dne 11.listopadu si tradičně na naší škole připomínáme různými akcemi pana generála Peřinu.

Všichni žáci a zaměstnanci školy se ozdobili vlčími máky, ze školního rozhlasu jsme si všichni poslechli zajímavé hlášení, takže už opravdu i ti nejmenší vědí, že Den válečných veteránů se slaví 11. listopadu, protože toho dne skončila 1.světová válka, a také, že se nosí vlčí mák nejen kvůli básni J. McCrae, ale také proto, že prý na válečných polích nic jiného než vlčí máky neroste....
Třídy si děti vyzdobily vlajkami nebo vlčími máky. Např. třída 3.C se zašla podívat do Pamětní místnosti pana Peřiny v naší škole a ještě pomník před školou dozdobila vlastnoručně vyrobenými vlčími máky. Naše 6.třídy se zase zúčastnily vzpomínkové akce u městského úřadu, kde zazpívaly českou státní hymnu.
Deváté třídy připravily tradiční hodinu her a povídání o panu Peřinovi pro naše nejnovější žáčky, pro naše prvňáčky. Třída 9. A si pro děti připravila oživlé sochy, které dětem napovídaly hesla tak, že se dozvěděly, že pan generál měl pro svou dobrosrdečnost přezdívku Generál nebe. Třída 9.B si připravila ve společenské místnosti 10 úkolů na postřeh, paměť a jiné dovednosti. Třída 9.C nachystala stanoviště ve třídě a třída 9.D bojovku s plněním úkolů a šifer okolo atria.

Děkujeme, že spolu s námi vzpomínáte na všechny muže a ženy z misí minulých i současných. Držíme jim palce při plnění jejich úkolů.

L. Fulínová
(foto 9.D v 1.D)

Den veteránů na škole Den veteránů na škole Den veteránů na škole Den veteránů na škole Den veteránů na škole Den veteránů na škole Den veteránů na škole Den veteránů na škole Den veteránů na škole Den veteránů na škole

Sbíráme papír

Několikrát do roka se koná na naší škole sběr papíru, při kterém se učíme šetřit životní prostředí a vnímat, že i odpad je vlastně užitečná komodita, ale navíc si ještě trochu zasoutěžíme. Letošní podzimní sběr proběhl 16.října.
Žáci a rodiče sebírali celkem 10234 kg papíru. Na 1.stupni se vybralo 7,569,5 kg papíru a na 2.stupni 2664,5 kg.
Nejlepšími třídami 1.stupně byla 3.A (966,5 kg), 5.C (911,5 kg) a 5.D (908,5 kg).
Na 2.stupni 7.A (454 kg), 7.B (383 kg), 6.D (275,5 kg).
Nejlepšími sběrači byli na 1.stupni z 1.B Zahálka, O. (441,5 kg), z 2.C Baier, J. (283 kg) a ze 3.D Kudová, A. (255 kg).
Na 2.stupni z 8.B Kučera, T. (198 kg), ze 7.A Mayer, T. (164 kg) a ze 7.B Drábková M. (120,5 kg).
Děkujeme VŠEM zúčastněným a těšíme se na jaře znovu.

sběr papíru sběr papíru sběr papíru

Obnovitelné zdroje energie v 5.D

V naší třídě proběhla 8.11.2024 v hodině přírodovědy přednáška o obnovitelných zdrojích energie, konkrétně o solární energii a její využití pro člověka. Součástí byla videoprojekce plná zajímavých informací, grafů, konkrétních příkladů i praktických ukázek. Přednášku si pro nás připravil tatínek jedné mé žákyně, Vlastimil Chaloupka, který pracuje pro společnost, která se zabývá solárními panely. Na závěr měly děti soutěž o ceny - kšiltovka, blok a nabíječka na mobil. Děti to moc bavilo a dozvěděly se mnoho zajímavostí. Panu Chaloupkovi moc děkujeme.

Mgr. J. Hanzlíková


Halloween v 5.D

Halloween 5.D Halloween 5.D Halloween 5.D Halloween 5.D

Halloween v 2. třídách

Halloween

HALOWEEN  se slavil také  ve 2. A B C D. Děti přišly v maskách, dělaly výzdobu třídy a různé halloweenské výrobky. S paní učitelkami si povídaly, jak a kde se nejvíce Halloween slaví. 


Podzim v 5.A

V čase, když sluníčko ztrácí na síle a rána se halí do mlh, v čase, když listí na stromech hraje všemi barvami, v čase, kdy přichází dušičkový čas, jsme se vydali pozorovat na vlastní oči změny v přírodě. Po vzoru starých Keltů jsme vydlabali dýně a oblékli se do halloweenských kostýmů. Naučili jsme se rozdělávat oheň a opekli si svačinu. Zahřáli jsme se nejen u ohně, ale i při pohybových hrách. Nakonec jsme spolu s přírodovědci z výzkumného ústavu vypustili do volné přírody raky. Pohladili jsme si je a zamávali jim na cestu do nového domova. Snad se jim bude líbit.

Mgr. Casková Marie, třída 5.A

Podzim v 5.A Podzim v 5.A Podzim v 5.A Podzim v 5.A Podzim v 5.A Podzim v 5.A Podzim v 5.A

Historická exkurze do Osvětimi a Krakova (Schindlerova továrna)

Říká se, že „kdo si nepamatuje minulost je odsouzen k jejímu opakování“, a proto každoročně žáci 8. a 9. tříd naší školy vyjíždějí do některého z koncentračních táborů, aby na vlastní oči viděli, jak fungovala mašinérie holocaustu a slyšeli skutečné příběhy.
Letos nás cesta zavedla opět do polské Osvětimi, kde docházelo slovy průvodkyně k „průmyslovému vraždění lidí“. Procházeli jsme zděnými budovami Auschwitz I i rozlehlým areálem Auschwitz II. Intenzita místa na všechny silně působila.
Večer jsme se ubytovali blízko centra Krakova, které jsme si následující den prohlédli. Viděli jsme slavného krakovského draka pod Wavelem. Na Głowném rynku jsme měli rozchod pro nákup suvenýrů, odkud jsme spěchali na prohlídku továrny Oskara Schindlera. V té byla expozice věnována převážně vzniku 2.světové války a naši průvodci nás opět chválili, že jsme dobře připraveni.
Vyčerpaní všemi body programu jsme si v autobuse rádi zdřímli cestou domů.

Mgr. Lucie Fulínová

Osvětim Osvětim Osvětim Osvětim Osvětim Osvětim Osvětim Krakow Krakow Krakow Schindlerova továrna

Exkurze na hrádek Krakovec a zámek Lány

Dne 10.10. 2024 měly všechny šesté třídy možnost se podívat na zříceninu hradu Krakovec a prohlédnout si Lány. Nejdříve jsme jeli na zříceninu hradu Krakovec, kde se natáčely filmy Ať žijí duchové, Princ a Večernice.
Překvapivé bylo, že cesta k hradu byla rovná, v některých místech dokonce z kopce. Paní průvodkyně nám řekla spoustu zajímavých věcí, jednou z nich bylo, že tento hrad byl dokončen v roce 1382 za vlády Václava IV. již za 2,5 roku a ve své době to bylo nejmodernější sídlo, protože se místnosti vytápěly tak, že je hřály komíny ve zdi. Na konci jsme spatřili sochu mistra Jana Husa, protože hrad byl poslední jeho zastávka, než odešel do osudné Kostnice.
Dozvěděli jsme se mnoho informací a abychom ty informace jen tak neupustili z hlavy, vyplňovali jsme pracovní list. Bylo to bráno jako škola hrou!
Po prohlídce Krakovce jsme pokračovali na zámek Lány. Tohle místo je unikátní, protože je to letní sídlo prezidenta. První prezident, který tam bydlel, byl Tomáš Garrigue Masaryk se svou manželkou Charlottou.
Byla tam spousta komnat a měli jsme možnost se projít po červeném koberci. Paní průvodkyně nám vždycky řekla nějaký zajímavý příběh. Nejvíc se nám líbila žlutá a modrá jídelna.
Všichni jsme si to určitě moc užili a děkujeme za takovouto možnost!

(Výlet byl financován v rámci projektu ZŠ Socháňova Praha – Domino. Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/22_002/0000972.)

Za šesté třídy sepsaly: Adéla Kosíková 6.C a Lejla Němečková 6.A

Krakovec Krakovec Krakovec Krakovec Krakovec Krakovec Lány

ŠESTAJOVICE

Ve čtvrtek 24.10.2024 vyjely třídy 1.A a 2.D na výlet do Šestajovic do areálu firmy Rodas.
V areálu této firmy můžete navštívit různé výrobní dílny. My jsme tentokrát navštívili dílnu
s výrobnou svíček, mýdla a koupelnové soli. Děti si zde vyrobily vlastní Halloweenskou
svíčku, mýdlo a relaxační sůl. Při výrobě zhlédly i videoreportáž o výrobě uvedených produktů.
Závěrem exkurze si mohly pohladit a prohlédnout zvířátka na zdejší minifarmě (minikozičky,
miniprasátka, poníky, oslíka, sovy, papoušky, morčátka, telátka apod. ).
Cesta domů nám příjemně uběhla při sledování pěkné pohádky. Děti se moc těšily, jak se
se svými výrobky pochlubí rodičům!
Mgr. L. Klufová

Šestajovice Šestajovice Šestajovice Šestajovice Šestajovice Šestajovice

Blaník

Když jsme přijeli autobusem pod Blaníku, viděli jsme, že je docela vysoký.
I když pršelo, pěšky jsme na něj stoupali k rozhledně. Cesta byla i celkem mokrá a hodně kamenitá. Viděli jsme cestou i několik hub. Nahoře jsme chvilku odpočívali.
Mezitím nám paní učitelka vyprávěla o blanických rytířích. Vojsku rytířů velí sám sv. Václav. Zatím čekají v Blaníku, ve Veřejové skále, a vyjedou, až bude české zemi nejhůř. Podle pověsti se to stane, až přeteče na Blaníku studánka a zazelená se dub. Také je z Blaníku kámen, který odvezli do Prahy, když se stavělo Národní divadlo.
Potom jsme se šli podívat na rozhlednu, kam vedlo 81 schodů. Rozhledna je dřevěná a my jsme trochu dupali, až se klepala. Výhled byl docela dobrý i přesto, že pršelo.
Potom jsme už šli k autobusu a jeli zpátky do Prahy. Byl to krásný výlet.

O výletě 3.A, 3.B a 6.D sepsali žáci 3.A a J. Marchevka ze 6.D

Blaník Blaník

Návštěva Památníku Lidice

Návštěva Památníku Lidice

Lidice jsou obec ležící v okrese Kladno, která byla zničená 10. června 1942 nacisty za 2.světové války. Když vejdete do tohoto místa, obklopí vás taková podivná atmosféra ničeho….

Kvůli jednomu, vypálili celé Lidice, postříleli je a odvezli do koncentračních táborů a děti na smrt nebo na převýchovu. Neumím si to představit. (Pepa)

V Lidicích mě nejvíc zaujalo, když v muzeu pouštěli videa s dopisy, které psaly děti rodičům, než byly zabity. ……. V dopisech děti prosily o oblečení a jídlo …třeba i tvrdé kůrky pro králíky…. A příbuzní je dostali až po jejich smrti. (Matyáš , Sára, Jindra)

….socha těch dětí, které nepřežily. (Dominik)

…..ty cedule na zemi, kde se psalo, tady stál první dům…tady kostel…. (Bára)

…..ten pohled na fotografie nevinných lidí, kteří byli bezdůvodně zabiti. (Marek)

……ta hrušeň, která zde stála, jako jediný nepokácený strom Němci. (David)

Bylo to celé velmi smutné, když si člověk uvědomí, kdyby tam byl on sám. Je mi jich velmi líto. (Bára)

Je to rozhodně místo, kde vám přeběhne mráz po zádech a myslím, že je to místo, které by člověk měl, alespoň jednou v životě navštívit. (Marek)

Žáci 9.D

 

Lidice Lidice Lidice

Břevnovský klášter

Na konci září navštívily postupně všechny sedmé třídy spolu se svými třídními učitelkami Břevnovský klášter. V pondělí 30.9. navštívila Břevnovský klášter poslední z tříd 7.A. Zde je její krátká vzpomínka:
„Dozvěděli jsme se spoustu zajímavých informací. Velmi nás zaujal mnich Martin, který nás celým klášterem provázel. V klášteře žije již 26 let. Poutavou a místy velmi zábavnou formou nám přiblížil historii - jako třeba že Břevnovský klášter vznikl 14.1. 993 a byl založen knížetem Boleslavem II. a biskupem Vojtěchem. Vyprávěl nám o zajímavých místech i denním chodu kláštera. Prohlídku jsme zakončili výbornou teplou břevnovskou oplatkou. Celé dopoledne jsme si moc užili.

Žáci 7.A

Břevnovský klášter Břevnovský klášter Břevnovský klášter

Návštěva v České národní bance

Třídy 4.A, 4.B, 4.C, 5.C a 5.D navštívily krásné prostory bývalého trezoru v budově ČNB v centru Prahy.
V expozici Lidé a peníze jsme se dozvěděli o české a československé měnové historii a centrálním bankovnictví. Dozvěděli jsme se, jak peníze vznikly, jak se vyvíjely a jak s nimi ruku v ruce vznikal finanční systém. Seznámili jsme se s vývojem ochranných prvků bankovek a mohli si pravost bankovek sami ověřit. Zlatou cihlu o hmotnosti 12,6 kg jsme si alespoň potěžkali, když už jsme si ji nemohli odnést domů. Nadšeni jsme byli ze zlaté stotřicetikilové mince. Tuto minci, která je největší zlatou mincí v Evropě a druhou největší na světě, vydala Česká národní banka v roce 2019 k příležitosti 100. výročí vzniku československé měny. Už víme, že Česká národní banka je svojí podstatou jedinečná a nenahraditelná, a jsme moc rádi, že jsme do ní mohli prostřednictvím expozice alespoň nahlédnout.

Mgr. Lucie Odehnalová

ČNB ČNB ČNB ČNB ČNB ČNB

Vlakem na Konopiště

Naše třída 9.D se vypravila vlakem na výlet na státní zámek Konopiště, který je známý jako sídlo Ferdinanda d´Este, rakouskouherského následníka trůnu, jehož vražda byla impulsem k vypuknutí 1.světové války. Dozvěděli jsme se o něm, že….:

Byl vášnivý lovec, sběratel knih a relikvií se sv. Jiřím. (Michal P.)
Mnoho Habsburků mělo psychické potíže a trpělo depresemi. (Adam)
Moc neuměl česky. (Verča)
Příjmení používal d´Este, kvůli dědictví od svého strýce. (Jakub)
Měl tři děti a žádné by se po něm nemohlo dostat na trůn, protože jeho Žofie nepatřila do vysoké šlechty. (Kája)
Zámek měl elektřinu, ústřední topení, telefony, tekoucí vodu, splachovací záchody a výtah. (Michal J.)
Do věže není možný přístup, protože je předělaná na vodojem, aby fungovaly koupelny. (Matěj L.)
Měl rád lodě, tak nechal udělat jeden pokoj jako kajutu. (Niki)
Za 2.světové války, byla spousta věcí odvezena, ale on si všechno nechal vyfotit, a tak se jim pořád vracejí nějaké ukradené věci. (David a Ondra)
Na zámku je 3.největší sbírka zbraní v Evropě. (Matyáš)
Zbroj na koně stála ve své době jako malé panství i se zámkem! (Pepa)
Na zámku se nenachází žádné brnění – protože brnění je kroužková zbroj (od slova „brň“). (Natálie)
Postřílel přes 5000 trofejních jelenů; trofejí jsou na zámku tisíce a vystaveno je jenom 1,5% z nich (Bára)

Mgr. Lucie Fulínová

Konopiště Konopiště Konopiště

Jak se stát policistou

Na výlet do Policejní školy MV v Praze jsme se jeli dozvědět, jak se děti 3.D mohou stát budoucím policistou a jaké k tomu potřebují vzdělání. Výlet jsme podnikli v souvislosti s preventivním programem bezpečnosti naší školy. Po příchodu s námi policejní pracovnice provedla obhlídku areálu a následně jsme se šli podívat na výstavu legendárních kriminalistů České republiky a jejich významných vyřešených případů. Ve zkušebních místnostech si děti vyzkoušely vyhledat pachové stopy nebo za zrcadlem označit pachatele zločinu. Na závěr si udělaly otisky svých prstů.

Ing. Eva Paštová
třídní učitelka 3.D

akce 3.D akce 3.D akce 3.D akce 3.D akce 3.D akce 3.D akce 3.D akce 3.D

Vítání podzimu

PODZIM

Tak jsme zase po roce vítali podzim. Děti ze druhých tříd si vyrobily draky a zkoušely je rozpohybovat "rozlétat" na školním hřišti. 
Stihli jsme i soutěž: Která skupina našla a na louce víc kartiček se zvířátky,  získala malou odměnu..
Soutěž nám zpestřili i živí zajíci, kteří na hřišti žijí. Několik dětí přiznalo, že živého zajíce vidí poprvé a navíc na sídlišti.

Vítání podzimu jsme si moc užili.  Za půl roku asi podobně půjdeme vítat jaro....  

Mgr. J. Kalinová
(za druhé třídy)


Prohlášení o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací ve formátu pdf se otevře v novém okně.
Základní škola genpor. Františka Peřiny

Created by © 2011-2024ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek pro školy